15 noiembrie 2005
Intr-un cadru concurential, forta de mobilizare a resurselor entitatilor administrative locale luate separat nu mai este suficienta. Planificarea si coordonarea politicilor economico-sociale si de mediu, pe teritorii continand limite administrative ale mai multor localitati, solicita noi modele de management si noi instrumente de planificare.
Incepand cu anul 1998, Institute for Housing and Urban Development Studies Romania S.R.L. (IHS Romania) a participat la elaborarea a doua componente esentiale functionarii formelor asociative voluntare metropolitane, formate din municipii si comune: (1) forme de organizare si (2) tipul de plan necesar ghidarii dezvoltarii teritoriului zonal metropolitan.
In acest timp, biroul nostru a oferit servicii de consultanta directa municipiilor Bucuresti, Oradea si Ploiesti, diseminand totodata rezultatele acestor servicii catre municipiile Bacau si Targu Mures. Metodologia pentru intocmirea documentatiilor de amenajare a teritoriului zonal metropolitan, finantata de Ministerul Transporturilor Constructiilor si Turismului si realizata de IHS Romania SRL a fost utilizata/citata in cadrul programului GRASP la constituirea zonei metropolitane Iasi.
Ideea de a afisa pe site-ul IHS Romania informatii, date si modele de constituire a zonelor metropolitane s-a consolidat dupa intalnirea organizata pe data de 09.11.2005 la Bacau intre Consiliul Consultativ al Zonei Metropolitane Bacau si IHS Romania SRL. Scopul intalnirii a fost acela de a explica cum functioneaza o astfel de zonă si care sunt avantajele si pericolele cu care se confrunta o astfel de asociere.
Documentele afisate descriu formele de dezvoltare institutionala si anume (1). Structura politica/administrativa, (2). Competentele acestei structuri si (3). Instrumentele cu care aceasta structura poate atinge obiectivele de amenajare a teritoriului metropolitan, de dezvoltare economico-sociala, de protectie si de valorificare a peisajului.
Speram ca aceste informatii sa ajute unitatile administrativ-teritoriale interesate sa colaboreze in organizarea unui teritoriu zonal metropolitan, competitiv din punct de vedere economic, si sa ajute implicit, la reducerea disparitatilor intre principalii indicatori prevazuti prin legea 351, anexele nr. II şi nr. IV.